Saturday, September 01, 2007

Ronald Giphart

Ronald Giphart (17 december 1965) studeerde Nederlands en was jarenlang nachtportier in een Utrechts ziekenhuis. Tijdens dit werk schreef hij zijn debuutroman Ik ook van jou (1992), bekroond met het Gouden Ezelsoor voor het best verkochte debuut en in 2001 verfilmd. Zijn moeder Wijnie Jabaai († 1995) was een geruchtmakend kamerlid voor de PvdA.

Zijn tweede roman heette Giph (1993). Behalve de verhalenbundel Het feest der liefde (1995), publiceerde Giphart het literaire ‘winterboek’ Planeet literatuur, het even vrolijke als leerzame non-fictieboek Ten liefde! en de romans Phileine zegt sorry (1996) (verfilmd in 2003), De Voorzitter (1999) en Ik omhels je met duizend armen (2000).

Het literaire fotoboek Heldinnen van Ronald Giphart i.s.m. de fotograaf Eric van den Elsen. In april 2005 verscheen Gipharts nieuwe roman Troost, een roman over gastronomie, liefde, roem & ondergang. Het boek ''Ik omhels je met duizend armen is verfilmd.

Het boek ''Ik omhels je met duizend armen'' (2000)
Aan het slot van de roman Giph bleef de gelijknamige hoofdpersoon gedesillusioneerd achter, walgend van vrienden, vrouwen en literatuur. Vijf jaar later, bij aanvang van de roman Ik omhels je met duizend armen, heeft hij zich volledig hersteld. Zijn werk is een succes en zijn vriendin Samarinde is arts en wondermooi. Met enige schaamte moet Giph bekennen dat hij volmaakt gelukkig is. De enige echte aanval op zijn geluksgevoel is de dood van zijn moeder, maar godzijdank vond zij de kracht om op een weloverwogen, ja zelfs mooie manier te sterven, bijgestaan door Giph en zijn zus Phileine. Met een uitgelaten groepje ‘film fleur’ (waaronder Samarinde, Gulpje en Thijm) vertrekt hij naar het wandelaarseiland La Palma voor een korte vakantie. Een zefier van liefdesferomonen waait over het eiland. En natuurlijk loopt hier alles uit de hand. Een boek vol tragivrolijke high & lowlights, vol hilarische en liederlijke lotgevallen.

1 comment:

Joëlle weblog said...

In het begin was ik een beetje teleurgesteld. Maar naarmate ik doorlas, ontstond er toch een mooi verhaal, waarbij verschillende aspecten van het leven op mooie en humoristische wijze worden beschreven.